teaser.png

Zakupowa gorączka szansą dla handlu

EFL, Raporty

Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów. To szansa dla handlu na zwiększenie obrotów. Dlatego subindeks dla handlu na IV kwartał br. wykazuje najlepszy wynik w aktualnym badaniu wśród wszystkich subindeksów dla monitorowanych branż.  

Wedle wskazań „Barometru EFL”   na IV kwartał br. subindeks dla handlu wynosi 62,7 pkt., co w stosunku do poprzedniego odczytu stanowi wzrost o 4,8 pkt. i jest znacznie powyżej progu OR . Zarówno mikro, jak i mali i średni przedsiębiorcy spodziewają się zwiększenia sprzedaży (18,7 pkt., poprzednio 16,5 pkt.). Badani deklarują także większą skłonność do inwestycji (18,9 pkt.).

Koniec roku to zwyczajowo dobry okres dla handlu – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL. – Okres świąteczno-noworoczny sprawia, że wzrasta wielkość konsumpcji prywatnej. Robimy większe zakupy spożywcze, żeby przygotować się do świąt, kupujemy upominki dla bliskich, a to wszystko napędza koniunkturę dla branży. Dlatego przedsiębiorcy z optymizmem patrzą na ostatni kwartał tego roku.

Poprawę koniunktury w handlu obserwować można już od kilku miesięcy. GUS w swoim komunikacie z 19 listopada 2015 r.  podał, że w październiku odnotowano wzrost w sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku o 3,6 proc. W stosunku do września wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł 4,7 proc. Wedle tego komunikatu największy wzrost odnotowano wśród firm handlujących samochodami, motocyklami i częściami oraz w podmiotach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi.

Koniunkturę tę napędza ogólny wzrost w polskiej gospodarce i coraz większa zasobność portfeli Polaków. Jak podał GUS  ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku kształtowały się poniżej poziomu sprzed roku. Do tego na rynku pracy utrzymały się pozytywne tendencje. Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w październiku br. było nieco wyższe niż przed rokiem (o 1,1%), a stopa bezrobocia rejestrowanego obniżyła się, zarówno w skali miesiąca jak i roku, i wyniosła 9,6%.
 

Załączniki do publikacji

Kontakt dla mediów

tlo-newsletter-baner
Maja Lidke.jpg

Maja Lidke

Doradca Zarządu ds. PR

mail icon maja.lidke@efl.com.pl

phone icon 603 630 166

mail newsletter icon Newsletter prasowy

Jesteś dziennikarzem i chcesz dostawać nasze informacje prasowe, raporty oraz zaproszenia na wydarzenia dla mediów? Zostaw nam kontakt do siebie.

Zapisz się